Att ha bil medför sina kostnader. För att kunna köra med bilen krävs bränsle, bra däck, försäkring och att skatten är betald. Utöver ett tillkommer olika former av reparationskostnader för att hålla bilen i trafiksäkert skick. Eftersom det finns många olika kostnadsslag finns det också många sätt att spara pengar.
I detta inlägg tänkte jag gå igenom däckkostnaderna. Här i Sverige behöver vi två uppsättningar av däck till bilen, sommardäck och vinterdäck. Detta medför att vi har en fördubblad däckkostnad jämfört med t.ex. italienare och spanjorer som kan köra på sommardäck året om.
För att minska däckslitaget är det viktigt att de håller rätt lufttryck. Ett för högt lufttryck gör att däckets undersida slits mer, medan ett för lågt lufttryck gör att däckets ytterkanter slits ojämnt. Även körstilen påverkar däckslitaget. En aggressiv körstil med rivstarter sliter de drivande däcken mer än de som saknar drivaxel. Om du kör en fyrhjulsdriven vil ligger vanligtvis lite mer driv på bakhjulen, men fyrhjulsdriften gör att risken för däckspinn minskar eftersom greppet blir bättre.
När du väljer vinterdäck står valet mellan dubbade eller dubbfria däck. De olika däcktyperna har sina respektive för- och nackdelar. Dubbdäcken ger bättre grepp på halt väglag, medan de vanligtvis ökar bränsleförbrukningen mer. De dubbfria däcken är inte lika bra på halt väglag, men ger en bättre bränsleekonomi.
Om du kör med dubbdäck är det dubben som tar stryk tidigast. Efter några vintrar med samma dubbdäck brukar det saknas ganska mycket dubb, eller så är de väldigt nedslitna. För att minska slitaget på dina dubbdäck är det viktigt att köra försiktigt och undvika däckspinn. Försök att undvika att spinna loss för mycket vid start på halt underlag. Det gör nämligen att dubben filas ner mot asfalten när däcket grävt sig igenom isen eller snön. Det är också skillnad mellan olika typer av däckmärken och dyrare däck kan faktiskt bli billigare i längden eftersom de ofta håller en extra säsong. Jag har köpt däck på www.dackia.se tidigare och tycker de har bra märken till bra priser.
För att spara ytterligare pengar kan du köra en extra säsong på dina gamla dubbdäck. Så länge mönsterdjupet är inom gränsen för det tillåtna gör det inget om det saknas mycket dubb. Tänk dock på säkerheten, det är inte säkert att du kan köra som om du hade dubbdck på bilen om de är väldigt slitna. Eftersom ett dubbdäck kostar mellan 1 500 och 2 500 kr finns det mycket pengar att spara på att använda dem ytterligare en vintersäsong. Om du köpt fyra däck för 8 000 kr och kör med dem tre vintrar så kostar de 2 660 kr per vinter. Om du väljer att använda dem en fjärde vinter så är årskostnaden nere i 2 000 kr. Besparingen är ungefär 600 kr, men den stora bonusen är att du skjuter upp den stora kostnaden ytterligare ett år.
Det kan också vara bra att inte sätta på dubbdäcken förrän den första halkan kommit på allvar. Då undviker du att köra på barmark och slita på dina dubbdäck. Tänk dock på att vara försiktig och uppmärksam på blixthalka. Det kan också vara svårt att få tid för däckbyte när vintern kommer på allvar. Det är fler än du som är ute i sista stund och ska byta till vinterdäck. Om du byter däck själv är det däremot lättare att snabbt ta sig tid och skruva på vinterdäcken i sista stund.